Kampagnen 2009

I september 2009 blev Ishøj By dekoreret med plakater og bannere – alle med budskabet: en Ren By er en Rar By. Plakaterne havde form og størrelse som valgplakater og personerne på plakaterne skulle repræsentere et bredt udsnit af Ishøjs egne borgere, som venligt talte direkte til deres medborgere.

Sloganet Ren By Rar By er en kort måde at sige, at vi alle sammen skal være med til at skabe en ren by – fordi en Ren By er en Rar By for alle.
Kampagnen blev skudt i gang med en pitstop aktivitet på Bilkas parkeringsplads, hvor billister kunne få vasket Deres forruder og hvor de fik udlleveret en rulle skraldeposer til bilskrald. Aktiviteten var rettet mod det herreløse affald, som hober sig op langs vejene, når bilisterne tømmer askebægeret ved lyskrydsene eller bare lige skal af med is-papiret i farten.

Borgmesteren og 20 frivillige fra Håndboldklubben uddelte gratis ruller med affaldsposer til alle bilister med opfordringer om at samle det affald, som produceres i bilen, i en pose og smide det i skraldespanden, frem for at kaste det ud af vinduet.

Borgerpanelet

Senere på efteråret blev borgerpanelet spurgt om Deres holdning til 2009 kampagnen.

Sloganet Ren By Rar By, blev af langt de fleste opfattet, som et positiv og tydeligt budskab. Dog mente nogle borgere at hele kampagnen simpelthen var for venlig.

Der var et tydeligt ønske, blandt borgerpanelets deltagere, om flere kampagner rettet mod henkastet affald og især en tidlig indsats hos Ishøjs yngste borgere. Opdragelse, målrettet oplysning, og kampagner i børnehaver og skoler mente mange, ville have stor effekt i kampen mod henkastet affald.